Zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka realizowane są z dzieckiem i jego rodziną od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia przez nie nauki w I klasie.

Wczesnym wspomaganiem rozwoju mogą być objęte dzieci, u których stwierdzono niepełnosprawność ze względu na:

  • uszkodzenie analizatorów (wzrok, słuch)
  • niepełnosprawność ruchową
  • upośledzenie umysłowe
  • autyzm
  • lub inne zaburzenia rozwojowe

Miesięcznie dziecku przysługuje od 4 do 8 godzin zajęć, które mogą być  realizowane z dzieckiem  indywidualnie lub w małej grupie.

Współpraca z rodziną dziecka:

  • udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem,
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
  • rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych relacji na te zachowania,
  • udzielania instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem.

 

Jeżeli Twoje dziecko:

  • jest dzieckiem ryzyka okołoporodowego,
  • urodziło się przedwcześnie, miało niedobór wagi lub wzrostu,
  • słabo reaguje na dźwięki otaczającego świata, nie koncertuje wzroku na osobach i przedmiotach,
  • bywa niezborne ruchowo, przejawia zaburzenia czucia, orientacji przestrzennej,
  • jest zdecydowanie inne niż jego rówieśnicy (później siada, chodzi, mówi),
  • przejawia opóźnienie rozwoju psychoruchowego,
  • ma problemy z przystosowaniem się do grupy rówieśniczej oraz z opanowaniem wiedzy i nowych umiejętności,
  • jest dzieckiem z problemami rozwojowymi wynikającymi z choroby lub niepełnosprawności
  • Każde dziecko jest objęte opieką zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
  • Prowadzimy terapię w oparciu o indywidualne programy terapeutyczne
  • badanie lekarskie – lekarz rehabilitacji,
  • diagnozę i terapię psychologiczną
  • diagnozę i terapię logopedyczną (w tym świadczenia z zakresu neurologopedii),
  • zabiegi z zakresu fizjoterapii: NDT- Bobath, PNF, hydroterapia, krioterapia magnetoterapię, laser i inne,
  • diagnozę i terapię Integracji Sensorycznej,
  • diagnozę i terapię pedagogiczną
  • Monachijską Funkcjonalną Diagnostykę Rozwojową,
  • masaż Shantala,
  • terapię zajęciowom (terapia ręki, metoda W. Sherborne, Ch. Knillów, niedyrektywna terapia zabawowa i inne),
  • Poszukiwanie alternatywnych sposobów komunikacji
  • Wczesna diagnoza i rozpoczęcie terapii są szansą na większe powodzenie rehabilitacji.
  • Wczesne rozpoznanie problemów rozwojowych dziecka i objecie go specjalistyczną opieką daje szansę na zminimalizowanie trudności rozwojowych lub ich całkowite wyeliminowanie.
  • Rehabilitacja dzieci z zaburzeniami wieku rozwojowego w ośrodku polega na zindywidualizowanym uczestnictwie każdego dziecka w rehabilitacji (w zależności od jego stanu zdrowia, częstotliwości i rodzaju oraz kolejności wykonywanych świadczeń).