Środowiskowy Dom Samopomocy

Środowiskowy Dom Samopomocy istnieje 15.09.2004r. Nasz Dom przeznaczony jest dla młodzieży w wieku od 16 roku zycia. Działamy na rzezcz 50 osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami psychicznymi.

REALIZUJEMY MISJĘ

Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, poprzez wszechstronną rehabilitację społeczną oraz przygotowanie do samodzielnego życia w społeczeństwie na miarę jego indywidualnych możliwości.

NASZYM CELEM JEST

Oddziaływania terapeutyczne, aktywizacja społeczna, fizyczna, psychiczna i życiowa. Oraz podejmowanie działań mających na celu podniesienie jakości życia i zapewnienie wsparcia osobom mającym trudności w funkcjonowaniu w społeczeństwie.

REALIZUJEMY ZADANIA

  1.  Podtrzymywanie i rozwijanie u osób z niepełnosprawnoscia intelektualną niezbędnych umiejętnosci do funkcjonowania w środowisku rodzinnym.
  2. Podtrzymywanie i rozwijanie u osób z zaburzeniami psychicznymi niezbędnych umiejętnosci do samodzielnego życia.
  3.  Wyrabianie wrażliwości i sprawności w zakresie zmysłów oraz ich zintegrowanego funkcjonowania.
  4. Stymulację rozwoju psychoruchowego, intelektualnego oraz społecznego podopiecznego.
  5.  Terapię psychologiczną.
  6. Socjoterapię, zwłaszcza rozwijanie dojrzałości społecznej, zaradności osobistej  i umiejętności współpracy oraz pełnienia różnych ról społecznych.
  7. Naukę zachowań prozdrowotnych.
  8. Terapię zajęciową.
  9. Przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu.
  10. Psychoterapia, dokonywanie okresówych ocen stanu psychicznego.
  11. Organizowanie wypoczynku, rekreacji i kontaktów ze środowiskiem ( w tym zaspokojenie potrzeb  kulturalnych).
  12. Pomoc w załatwieniu spraw urzędowych.
  13. Specjalistyczne konsultacje dla rodzin korzystających z usług domu.
  14. Zapewnienie spokoju bezpieczeństwa na terenie domu oraz opieki w czasie zajęć zorganizowanych poza Domem.
  15. Terapia grupowa oraz [raca indywidualna w oparciu o osobisty potencjał w celu doprowadzenia uczestnika Domu do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.
  16. Podejmowanie przez Dom działań profilaktycznych i edukacyjnych mających na celu  zmianę sterepotypów i postaw funkcjonujacych w społeczeństwie  w stosunku do osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz chorych psychicznie.
  17. Stwarzanie warunków do nabycia umiejętnosci wykonywania podstawowych czynności zycia codzinnego, doskonalenie już nabytych oraz realizację zadań zyciowych.
  18. Rehabilitacja społeczna i zawodowa.
  19. Stymulacja osobistego rozwoju poprzez opracowanie indywidualnych planów wspierająco-aktywizującym.
  20. Wspólpraca z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, kosciołem, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, samorzadami lokalnymi w celu integracji osób z niepełnosprawnościa intelektaulną i z zaburzeniami psychicznymii ich rodzin ze środowiskiem.
  21. Umożliwienie udziału w terapii zajęciowejindywidualnej, gtupowej, grupach wsparcia, spotkaniach klubowych, wspieranie działań samopomocowych w zakresie zdrowia psychicznego.
  22. Przekazywanie informacji.
  23. Wsparcie i pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych.
  24. Zaspokajanie w miere mozliwości tych potrzeb, które wpływają w duzym stopniu na rozwój psychiczny, bezpieczenstwo, dbałość o sprawy higieniczne, odżywianie , ruch, odpoczunek, kontakt, godnosci osobistej.
  25. Zapobieganie stanom powodujacym koniecznosc ciagłej opieki ze strony rodziny, badz instytucji, poprze globalna rehabilitację środowiskową.
  26. Organizowanie spotkań i zajęć integracyjnych poza rodowiskowym Domem Samopomocy.
  27. Uaktywnianie środowiska zwiazanego z propagowaniem i ochrona zdrowia spychicznego.

Szeroki wachlarz oddziaływań realizowanych przez profesjonalną kadrę  polega przede wszystkim na podtrzymywaniu, rozwijaniu i utrwalaniu umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia.

Nasz Dom proponuje bogatą ofertę zajęć, ale nie ilość odgrywa tutaj znaczącą rolę, lecz wielostronność oddziaływań, dzięki którym zwiększamy szanse na wydobycie potencjału, który każdy człowiek mniej czy bardziej sprawny posiada.

Każdy z naszych podopiecznych jest indywidualnością, wspaniałą wartościową osobą,
w której drzemią czasem nieodkryte dotąd siły i możliwości.

Nasze działania pomagają zrozumieć podopiecznym siebie oraz sytuację, w której przyszło im żyć. Kształtujemy w nich świadomości zasady niezbędne w życiu codziennym, w relacjach międzyludzkich uczymy na bieżąco rozwiązywać problemy dnia codziennego. Poprzez swoje działania pragniemy wzbudzić w nich poczucie własnej wartości i godności oraz sensu życia.

Efektem prowadzonej działalności jest zwiększenie samodzielności w zakresie życia codziennego, nabywanie umiejętności społecznych, wiara we własne siły i możliwości, odkrywanie talentów twórczych, zmniejszenie skutków niepełnosprawności.

  1. trening funkcjonowania w codziennym życiu
  2. trening higieniczny i dbania o wygląd zewnętrzny
  3. trening funkcjonowania w codziennym życiu
  4. trening kulinarny
  5. trening funkcjonowania w codziennym życiu
  6. trening umiejętności praktycznych
  7. trening umiejętności spędzania czasu wolnego
  8. trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów
  9. trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi
  10. trening funkcji poznawczych z elementami rewalidacji
  11. trening edukacyjny
  1. Pracownia Rękodzieła Artystycznego
  2. Pracownia Terapii życia
  3. Pracownia Arteterapii
  4. Plastyczna
  5. Pracownia ogrodniczo bukieciarska
  6. Pracownia Komputerowo multimedialna
  7. Pracownia Kulinarna
  8. Pracownia Rewalidacyjna osoba odpowiedzialna
  9. Rehabilitacji
  10. Psychologa/muzykoterapeuty
  11. Gabinet fizykoterapii
  • zajęcia metodą Knilla
  • metoda ruchu rozwijającego Weroniki Scherborne
  • Terapia ręki
  • Choreoterapia
  • Zajęcia z jogi
  • spacery
  • biblioterapia
  • hortiterapia
  • komunikacja alternatywna i wspomagająca ACC
  • stymulacja bazalna
  • stymulacja polisensoryczna
  • muzykoterapia
  • terapia dźwiękiem
  • metoda Denisona
  • metoda Knilla, Felicji Affolter
  • Metoda Marianne Frostig
  • pedagogika zabawy

Zajęcia z wykorzystaniem różnych metod  technik rewalidacji: 

  • Metoda alternatywnej komunikacji: język obrazków, piktogramów, makaton,  
  • Metoda instrumentalna (pozytywne wzmacnianie – nagradzanie, wyróżnianie poprawnych form zachowania i osiągnięć),
  • Metoda zabawy, gry dydaktyczne, układanki, dobieranki, loteryjki,
  • Metoda praktycznego działania (doświadczenie, hodowla, nauka prostych czynności z samoobsługi i użytecznych w życiu codziennym),
  • Metoda stymulacji usprawnienia Ćwiczenia relaksujące,
  • Metoda obserwacji
  • Metoda słowna (opis, opowiadanie, pogadanka),
  • Metoda samodzielnych doświadczeń
  • Metoda zadań stawianych do wykonania
  • Metoda ćwiczeń utrwalających,
  • Zajęcia ze śpiewoterapii, melodioterapii (masaż dźwiękiem), choreoterapia, teatroterapia, zajęcia relaksacyjne,
  • domową atmosferę
  • pracę w małych grupach
  • pracę metodami dostosowanymi do niepełnosprawności i możliwości podopiecznego
  • prowadzenie terapii w oparciu o indywidualne programy wsparcia
  • grupę wsparcia dla rodziców.
  • diagnozę i terapię psychologicznej
  • diagnozę i terapię pedagogiczną
  • zabiegi z zakresu fizjoterapii: hydroterapia, magnetoterapię, laseroterapię, zajęcia na basenie i inne,
  • terapię w Sali Doświadczania Świata
  • poszukiwanie alternatywnych sposobów komunikowania
  • udział podopiecznych w zajęciach z dogoterapii
  • udział podopiecznych w zajęciach z onoterapii
  • Hortiterapia

Środowiskowy Dom Samopomocy „Tęcza” czynny jest przez cały rok w godzinach 7.30-17.30.

Zajęcia prowadzone są przez min. 7h dziennie z możliwością wydłużenia czasu.

Kierownik

Katarzyna Walczak