Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy przeznaczony dla dzieci i młodzieży (w wieku od 0  do 25 lat) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

 

REALIZUJEMY MISJĘ

Dążenie do wszechstronnego rozwoju wychowanka z niepełnosprawnością intelektualną oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie na miarę jego indywidualnych możliwości.

NASZYM CELEM JEST

Uzyskanie przez wychowanków autonomii  rozumianej jako niezależność, samodzielność i zaradność życiowa na miarę indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków.

REALIZUJEMY ZADANIA

  1. Wychowanie, naukę i rewalidację, będące realizacją obowiązku szkolnego.
  2. Wielodyscyplinarne, kompleksowe działania diagnostyczne w celu oparcia na ich wynikach odpowiedniego, indywidualnego programu postępowania.
  3. Wyrabianie wrażliwości i sprawności w zakresie zmysłów oraz ich zintegrowanego funkcjonowania.
  4. Stymulację rozwoju psychoruchowego, intelektualnego oraz społecznego wychowanka.
  5. Rehabilitację leczniczą i opiekę zdrowotną w ramach świadczeń medycznych.
  6. Terapię psychologiczną.
  7. Terapię logopedyczną, zwłaszcza rozwijanie pozawerbalnych/ alternatywnych / i werbalnych form komunikowania się,
  8. Socjoterapię, zwłaszcza rozwijanie dojrzałości społecznej, zaradności osobistej i umiejętności współpracy oraz pełnienia różnych ról społecznych.
  9. Naukę zachowań prozdrowotnych.
  10. Terapię zajęciową.
  11. Tworzenie warunków rozbudzania oraz dobywania umiejętności w zakresie ekspresji twórczej, kontaktu z kulturą oraz udziału w rekreacji.
  12. Opiekę dostosowaną do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności wychowanków oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań, obejmującą w szczególności.
  13. Działania ułatwiające włączanie osób z niepełnosprawnością intelektualną indywidualnie i grupowo, w życie środowiska lokalnego,
  14. Określanie potrzeb i planów życiowych wychowanków OREW i przyczynianie się do tworzenia dla nich odpowiednich ofert aktywności, pomocy i wsparcia również w życiu dorosłym w otwartym środowisku, poprzez zgłaszanie ich potrzeb na piśmie  do Zarządu Koła PSOUU.

Więcej o nas na naszej stronie internetowej OREW.SWIDNICA.PL

Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy zapewnia wieloprofilowe usprawnianie, obejmujące wykrywanie zaburzeń powodujących niepełnosprawność oraz jak najwcześniejszą interwencję oddziałującą na wszystkie zaburzone funkcje. Kompleksową rehabilitacją objęci są wszyscy wychowankowie posiadający skierowanie od lekarza:  medycyny rodzinnej, rehabilitacji medycznej, pediatry, neurologa, ortopedy. Usługi są świadczone wychowankom ośrodka bezpłatnie w ramach kontraktu z NFZ.

Zapewniamy różnorodność metod neurofizjologicznych i terapii. Ich dobór jest indywidualny i uzależniony od aktualnego stanu psychomotorycznego dziecka.

Kinezyterapia obejmuje następujące metody neurofizjologiczne, techniki usprawniania narządu ruchu:

  • Metoda neurofizjologiczna NDT Bobath
  • Metoda neurofizjologiczna PNF
  • Metoda reedukacji nerwowo- mięśniowej SI (Integracja Sensoryczna)
  • Plastrowanie dynamiczne Kinesiology Taping
  • Terapia manualna tkanek miękkich
  • Masaż klasyczny, Shantala, drenaż limfatyczny

Fizykoterapia obejmuje zabiegi:

  • Magnetostymulacji
  • Ledoterapii
  • Magnetoledoterapii
  • Laseroterapii
  • Pileloterapii
  • Światłoterapii – Lampa sollux
  • Elektroterapii
  • Hydroterapii

Najważniejszymi zadaniami psychologa w naszym ośrodku są: diagnoza psychologiczna, wydawanie opinii psychologicznych, terapia psychologiczna, współpraca i wsparcie dla rodzin podopiecznych.

Diagnoza psychologiczna – jej celem jest określenie poziomu rozwoju dziecka i jego możliwości w zakresie podstawowych umiejętności poznawczych, ruchowych, emocjonalnych i społecznych. Wraz z diagnozami innych specjalistów jest podstawą do tworzenia indywidualnego programu pracy z wychowankiem.

Wydawanie opinii psychologicznych w celu przedłożenia różnym osobom i instytucjom np., poradnie psychologiczno-pedagogiczne, lekarze specjaliści, ośrodki pomocy społecznej, zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności.

Terapia psychologiczna – odbywa się w formie indywidualnej i grupowej. Poprzez dobór odpowiednich metod i ćwiczeń rozwijane są: wszystkie zmysły, koncentracja uwagi, pamięć, myślenie, komunikacja, koordynacja wzrokowo-ruchowa, sprawność manualna, grafomotoryka. Podczas zajęć nasi wychowankowie doskonalą umiejętność rozumienia sytuacji społecznych, nazywania i rozpoznawania emocji. Uczą się nawiązywania kontaktów, współdziałania i przestrzegania norm społecznych. Osoby nadpobudliwe mają okazję do relaksacji i wyciszenia natomiast wychowankowie bardziej bierni są aktywizowani i motywowani do różnych działań.

Współpraca i wsparcie dla rodzin podopiecznych – obejmuje indywidualne konsultacje z rodzicami dotyczące przebiegu terapii dziecka, poczynionych postępów, instruktaże dotyczące pracy z dzieckiem, zajęcia otwarte, wsparcie w sytuacjach trudnych i kryzysach.

Terapia logopedyczna w OREW obejmuje następujące obszary oddziaływań: Karmienie terapeutyczne, czyli wspomaganie wychowanków w przyjmowaniu pokarmów i napojów poprzez: odpowiednie pozycjonowanie, wspomaganie manualne pracy aparatu oralnego, stymulację sfery orofacjalnej, masaże. Terapia dysfagii prowadzona jest według neurologopedycznych strategii postępowania diagnostyczno – terapeutycznego w świetle koncepcji neurofizjologicznych (NDT – Bobath).   Usprawnienie zaburzonych funkcji komunikacyjnych w zakresie porozumiewania się werbalnego i pozawerbalnego poprzez rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktu i porozumiewania się z otoczeniem na miarę indywidualnych możliwości.
  • na poziomie przedsymbolicznym: odczytywanie sygnałów płynących od uczniów, wzmacnianie wzajemnych interakcji poprzez aktywność równoległą i naprzemienną, nauka zachowań celowych i komunikacji intencjonalnej,
  • na poziomie symbolicznym – nauka porozumiewania się z pomocą komunikacji alternatywnej i wspomagającej: symboli przestrzenno dotykowych, zdjęć, symboli PCS, gestów Makaton,
  • na poziomie symbolicznym – nauka porozumiewania się za pomocą mowy czynnej; korygowanie wymowy, poprawa artykulacji
Rozwijanie języka poprzez poszerzanie zasobu słownika biernego i czynnego oraz budowanie struktury języka – budowanie wypowiedzi wieloelementowych, Rozwijanie percepcji słuchowej, Rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych wychowanków poprzez udział w różnorodnych zajęciach, w wyjściach poza teren placówki, Prowadzenie konsultacji z rodzicami dotyczących planowania i przebiegu terapii komunikacji; udzielanie instruktaży dotyczących prawidłowego karmienia dziecka i porozumiewania się z nim za pomocą osobistych pomocy do komunikacji.

HYDROTERAPIA JEST DZIAŁEM FIZJOTERAPII  WYKORZYSTUJĄCYM LECZNICZY WPŁYW WODY NA ORGANIZM CZŁOWIEKA.

Woda rozluźniająco  wpływa na spastyczne mięśnie, a także pomaga w poprawieniu zaburzeń z zakresu czucia powierzchownego. Dodatkowo masaż podwodny niezwykle korzystnie wpływa na poprawę stanu fizycznego naszych podopiecznych.  Zajęcia w wodzie poza tym, ze przynoszą dzieciom ogromna przyjemność mają korzystny wpływ na pracę układu mięśniowego, krążenia, oddechowego i innych narządów organizmu. Hydroterapia redukuje lęki dziecka i rozładowuje napięcie emocjonalne co ma duże znaczenie u dzieci z autyzmem.

Dogoterapia to metoda wspomagająca rehabilitację i edukację zarówno dzieci, jak i dorosłych, wzmacnia efektywność pracy pedagogów, psychologów i rehabilitantów.Technika ta wykorzystuje pozytywne oddziaływanie psa na człowieka i przynosi poprawę we wszystkich obszarach funkcjonowania człowieka, czyli w sferze: psychicznej, fizycznej, intelektualnej, emocjonalnej, społecznej.

Pies akceptuje niezgrabne ruchy i zbyt gwałtowne reakcje osoby niepełnosprawnej. Całkowicie poddaje się aktywności osoby niepełnosprawnej. Pozwala odczuwać zadowolenie i satysfakcję z podejmowanych działań, daje poczucie sukcesu, mobilizuje do działania, wzbudza motywację. Kontakt ze zwierzęciem sprawia, że osoba niepełnosprawna stara się wykonywać ćwiczenia bez pomocy i wsparcia. Dzięki temu osiąga samodzielność.

Muzykoterapia to forma terapii osób niepełnosprawnych intelektualnie.

Muzykoterapia jest jedna z najstarszych i najbardziej rozwiniętych form arteterapii oddziaływająca psychoterapeutycznie i fizjoterapeutycznie. „Zwrócenie się w stronę sztuki, a w szczególności kontakt z muzyką może zaspokoić rodzącą się tęsknotę za innym światem pełnym marzeń, uczuć i przeżyć, zwiększając wrażliwość emocjonalną oraz ułatwiając zmianę postaw i zachowania”

Działania muzykoterapeutyczne skierowane są przede wszystkim na:

-Usunięcie napięć psychofizycznych

-Korekcję zaburzonych funkcji

-Dostarczenie korzystnych doświadczeń społecznych

Muzyka jest językiem bez słów, przenika bariery intelektualne, emocjonalne, charakterologiczne i motoryczne, jednoczy wszystkich bez względu na niepełnosprawność. W pracy z dziećmi niepełnosprawnymi często jest pierwszym sposobem na nawiązanie kontaktu z inną osobą.

 
 

Ośrodek „Tęczowy Świat”

Czynne przez cały rok w godzinach 7.00 – 17.30

Zajęcia prowadzone są BEZPŁATNIE przez min. 5 godzin dziennie od poniedziałku do piątku.

Dyrektor

Edyta Karaszewska