Zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka realizowane są z dzieckiem i jego rodziną od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia przez nie nauki w I klasie.
Wczesnym wspomaganiem rozwoju mogą być objęte dzieci u których stwierdzono niepełnosprawność ze względu na:
uszkodzenie analizatorów (wzrok, słuch)
niepełnosprawność ruchową
upośledzenie umysłowe
autyzm
lub inne zaburzenia rozwojowe
Miesięcznie dziecku przysługuje od 4 do 8 godzin zajęć, które mogą być realizowane z dzieckiem indywidualnie lub w małej grupie.
Współpraca z rodziną dziecka:
udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach
z dzieckiem,
wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych relacji na te zachowania,
udzielania instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem.
Jeżeli Twoje dziecko:
jest dzieckiem ryzyka okołoporodowego,
urodziło się przedwcześnie, miało niedobór wagi lub wzrostu,
słabo reaguje na dźwięki otaczającego świata, nie koncertuje wzroku na osobach
i przedmiotach,
bywa niezborne ruchowo, przejawia zaburzenia czucia, orientacji przestrzennej,
jest zdecydowanie inne niż jego rówieśnicy (później siada, chodzi, mówi),
przejawia opóźnienie rozwoju psychoruchowego,
ma problemy z przystosowaniem się
do grupy rówieśniczej oraz z opanowaniem wiedzy i nowych umiejętności,
jest dzieckiem z problemami rozwojowymi wynikającymi z choroby lub niepełnosprawności